Dodaj produkty podając kody

Dodaj plik CSV
Wpisz kody produktów, które chcesz zbiorczo dodać do koszyka (po przecinku, ze spacją lub od nowej linijki). Powtórzenie wielokrotnie kodu, doda ten towar tyle razy ile razy występuje.

Waga elektroniczna, zestaw manometrów, wykrywacz nieszczelności - z certyfikatem, świadectwem legalizacji… czy bez? Czego żąda od nas inspektor UDT?

2017-02-10
W ostatnim czasie w swoich kontaktach z klientami coraz częściej spotykamy się z pytaniami dotyczącymi niesprecyzowanych „certyfikatów” na urządzenia kontrolno pomiarowe a w szczególności : wagi elektroniczne , zestawy manometrów czy elektroniczne wykrywacze nieszczelności. Według relacji instalatorów tego rodzaju oczekiwania pojawiają się w trakcie kontroli Urzędu Dozoru Technicznego podczas procesu wydawania certyfikatu dla przedsiębiorcy .

Aby rozjaśnić nieco tą kwestę , która niesie spore konsekwencje zarówno organizacyjne jaki i finansowe dla całej branży HVACR postanowiliśmy przyjrzeć się uważnie aktualnie obowiązującym przepisom i takie oto wnioski wysnuliśmy w tej kwestii.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 17 grudnia 2015 r w sprawie minimalnych wymagań dotyczących wyposażenia technicznego odpowiedniego dla wykonywania czynności objętych certyfikatem dla personelu określa w swoim załączniku nr. 1 wymagania dotyczące wyposażenia technicznego stosowanego w czasie sprawdzania szczelności, a także w czasie instalacji, konserwacji i serwisowaniu urządzeń zawierających SZWO i f-gazy oraz odzysku tychże . Otóż wg tego rozporządzenia personel dokonujący wyżej wymienionych czynności powinien posługiwać się min.:

• Przyrządem do wykrywania nieszczelności, o czułości minimum 5 g/rok, …
• zestawem manometrów do pomiaru ciśnienia w zakresie odpowiednim dla wykorzystywanych substancji kontrolowanych lub fluorowanych gazów cieplarnianych

W omawianym rozporządzeniu a także w akcie nadrzędnym (ustawa) trudno dopatrzeć się jakichkolwiek dodatkowych kryteriów czy warunków opisujących wymagania wobec tych narzędzi, zarówno dotyczących ich producenta , marki , koloru lub dodatkowych wymogów (dokumentacyjnych) które powinny spełniać. Jeszcze bardziej lakoniczne w tej kwestii jest rozporządzenie Ministra Rozwoju z 10 grudnia 2015r w sprawie wyposażenia technicznego przedsiębiorcy które mówi, że przedsiębiorca wykonuje swoje prace z wykorzystaniem „urządzenia do wykonywania prób szczelności oraz sprawdzeń pod względem wycieków urządzeń… zawierających f-gazy„ - i tu brak jakichś konkretnych wymogów stawianych wyposażeniu (poza jego czułością).

Kluczowy dla rozstrzygnięcia naszej kwestii wydaje się Art. 21 ustawy który opisuje warunki wydania certyfikatu dla personelu i art. 22 pkt 4 i 3 opisujące w jakich okolicznościach UDT może odmówić wydania lub cofnąć certyfikat i z całą pewnością nie sposób wśród tych okoliczności znaleźć żadnego warunku związanego z posiadaniem jakiejś dodatkowej dokumentacji dotyczącej wyposażenia . Art. 30 pkt 2 c) stwierdza tylko ,że przedsiębiorca ubiegający się o certyfikat: „dysponuje w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wyposażenie spełniające minimalne wymagania odpowiednie do zakresu wykonywanej działalności „ ….i to wszystko jeśli chodzi o opis tego wyposażenia .

Wobec powyższego wydaje się, że zarówno w trakcie procedury uzyskiwania certyfikatu dla personelu jak i dla przedsiębiorcy, nie ma powodu okazywania na życzenie przedstawicieli UDT dodatkowych dokumentów (zwanych bardzo dowolnie - certyfikatem , świadectwem wzorcowania, świadectwem legalizacji) ponieważ posiadanie tego rodzaju dokumentów nie znajduje się w katalogu wymaganych przez ustawodawcę warunków niezbędnych do wydania certyfikatu.

Inną kwestą jest spełnienie zapisanego w Rozporządzeniu Komisji WE NR 1516/2007 z dnia 19 grudnia 2007 roku warunku, gdzie w Art. 6 pkt 2 zaleca się aby urządzenia wykrywające gaz poddawać kontroli co 12 miesięcy w celu zapewnienia ich właściwego działania Niejasność tego zapisu rodzi wiele wątpliwości a między innymi :
  • w jaki sposób kontrola (a nie np. regulacja , kalibracja itp.)– wpływa na ich właściwe działanie ?
  • jeśli kontrola co 12 miesięcy ,to kiedy należy dokonywać pierwszej kontroli – w momencie zakupu , oddania urządzenia do użytkowania czy może od pierwszego zastosowania ?
  • kto i według jakiej metody powinien dokonywać takiej kontroli?
Ponieważ żadna z tych kwestii (jak na dzień dzisiejszy) w Polskim ustawodawstwie nie jest rozwinięta i doprecyzowana można by teoretycznie dokonać następującej interpretacji (być może zgodnej z intencją unijnego regulatora): właściciel wykrywacza nieszczelności w 12 miesięcy po pierwszym użyciu przyrządu dokonuje kontroli jego funkcjonowania (?) i potwierdza jej wykonanie własnoręcznie sporządzonym protokółem. Czy takie podejście do problemu będzie zadowalające dla organów kontrolujących przedsiębiorcę ? Czas i praktyka pokaże. Trudno jednak w tej chwili znaleźć w polskich przepisach podstawę prawną do podważenia tego rodzaju podejścia.


pixel