Waga elektroniczna, zestaw manometrów, wykrywacz nieszczelności - z certyfikatem, świadectwem legalizacji… czy bez? Czego żąda od nas inspektor UDT?
Aby rozjaśnić nieco tą kwestę , która niesie spore konsekwencje zarówno organizacyjne jaki i finansowe dla całej branży HVACR postanowiliśmy przyjrzeć się uważnie aktualnie obowiązującym przepisom i takie oto wnioski wysnuliśmy w tej kwestii.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 17 grudnia 2015 r w sprawie minimalnych wymagań dotyczących wyposażenia technicznego odpowiedniego dla wykonywania czynności objętych certyfikatem dla personelu określa w swoim załączniku nr. 1 wymagania dotyczące wyposażenia technicznego stosowanego w czasie sprawdzania szczelności, a także w czasie instalacji, konserwacji i serwisowaniu urządzeń zawierających SZWO i f-gazy oraz odzysku tychże . Otóż wg tego rozporządzenia personel dokonujący wyżej wymienionych czynności powinien posługiwać się min.:
• Przyrządem do wykrywania nieszczelności, o czułości minimum 5 g/rok, …
• zestawem manometrów do pomiaru ciśnienia w zakresie odpowiednim dla wykorzystywanych substancji kontrolowanych lub fluorowanych gazów cieplarnianych
Kluczowy dla rozstrzygnięcia naszej kwestii wydaje się Art. 21 ustawy który opisuje warunki wydania certyfikatu dla personelu i art. 22 pkt 4 i 3 opisujące w jakich okolicznościach UDT może odmówić wydania lub cofnąć certyfikat i z całą pewnością nie sposób wśród tych okoliczności znaleźć żadnego warunku związanego z posiadaniem jakiejś dodatkowej dokumentacji dotyczącej wyposażenia . Art. 30 pkt 2 c) stwierdza tylko ,że przedsiębiorca ubiegający się o certyfikat: „dysponuje w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wyposażenie spełniające minimalne wymagania odpowiednie do zakresu wykonywanej działalności „ ….i to wszystko jeśli chodzi o opis tego wyposażenia .
Wobec powyższego wydaje się, że zarówno w trakcie procedury uzyskiwania certyfikatu dla personelu jak i dla przedsiębiorcy, nie ma powodu okazywania na życzenie przedstawicieli UDT dodatkowych dokumentów (zwanych bardzo dowolnie - certyfikatem , świadectwem wzorcowania, świadectwem legalizacji) ponieważ posiadanie tego rodzaju dokumentów nie znajduje się w katalogu wymaganych przez ustawodawcę warunków niezbędnych do wydania certyfikatu.
Inną kwestą jest spełnienie zapisanego w Rozporządzeniu Komisji WE NR 1516/2007 z dnia 19 grudnia 2007 roku warunku, gdzie w Art. 6 pkt 2 zaleca się aby urządzenia wykrywające gaz poddawać kontroli co 12 miesięcy w celu zapewnienia ich właściwego działania Niejasność tego zapisu rodzi wiele wątpliwości a między innymi :
- w jaki sposób kontrola (a nie np. regulacja , kalibracja itp.)– wpływa na ich właściwe działanie ?
- jeśli kontrola co 12 miesięcy ,to kiedy należy dokonywać pierwszej kontroli – w momencie zakupu , oddania urządzenia do użytkowania czy może od pierwszego zastosowania ?
- kto i według jakiej metody powinien dokonywać takiej kontroli?